Zawrotna prędkość,
krew zastygająca w żyłach, ostre wiraże pokonywane
z piskiem opon, mocne uderzenie adrenaliny. To
wszystko zawdzięczamy prehistorycznemu geniuszowi- wynalazcy koła.
W starożytnej
Mezopotamii około 5 tysięcy lat temu Sumerowie wynaleźli koło jezdne. Najstarsze
wozy miały koła pełne, potem wynaleziono koło tarczowe, obracające się razem z
osią. Dopiero 1000 lat później oś unieruchomiono i przytwierdzono do pudła
pojazdu. W następnych kilku wiekach zaczęto stosować koła szprychowe.
Pierwszy samochód
narodził się w Niemczech w latach 1885- 1886 skonstruowali go niezależnie od
siebie Gottlieb Daimer i Carl Benz.Pierwsze auta przypominały karety bez koni. W
1890 roku obaj konstruktorzy doszli do porozumienia i otworzyli wspólną fabrykę
samochodów. Nowy pojazd budził ciekawość i szybko zdobył popularność. Powstawały
rozmaite jego rodzaje, budowane przez innych pionierów amerykańskich i
europejskich. Kolejną modernizacją samochodu było wyposażenie jego koła w oponę
pneumatyczną w roku 1888 przez Szkota Johna B. Dunlopa. Samochody uzyskiwały, co
raz to mocniejsze silniki i rozwijały, co raz to większe prędkości. Wraz z
rozwojem motoryzacji pojawiła się nowa dyscyplina sportowa - wyścigi
samochodowe. Pierwszy wyścig automobilowy odbył się w 1894 roku na trasie
Paryż-Rouen.
Dalszym etapem rozwoju
przemysłu samochodowego była jego automatyzacja. Najbardziej efektowne
przykładem unowocześnienia tej dziedziny życia było uruchomienie w roku 1913
przez Heniy’ego Forda w Detroid taśmowej produkcji samochodów. Czas montażu
silnika został skrócony dwukrotnie, a składanie podwozia ośmiokrotnie. W 1915
roku ilość zbudowanych samochodów wynosiła już ponad pół miliona. Samochód stał
się popularnym środkiem komunikacji.
Rekordy na kołach:
·
Najszybszy samochód rozpędził się do
1227,985 km/godz., czyli więcej, niż wynosi prędkość dźwięku! Rekord został
pobity w październiku 1997 roku podczas prób na pustyni Black Rock w Newadzie.
Samochodem napędzanym przez dwa silniki Rolls-Royce’ a kierował Andy Green z
Wielkiej Brytanii.
·
Największa prędkość osiągnięta przez
samochód z napędem rakietowym wynosi 1016,086 km/godz., a rekord z silnikiem
tłokowym to 696,331 km/godz.
·
19 sierpnia 1985 roku Robert Barber
pobił 79-letni rekord prędkości samochodu na parę. Dymiący demon- samochód jego
konstrukcji- osiągnął prędkość 234,33 km/godz.
·
John Smith jechał do tyłu przez
806,2 km na trasie szybkiego ruchu w Minnesocie. Ustanowił przy tym światowy
rekord prędkości w jeździe autem do tyłu na długim dystansie: osiągną bowiem
średnią prędkość 58,42km/godz.
·
Światowy rekord w jeździe
samochodem na dwóch kołach został ustanowiony przez Gorana Eliasona, 19 kwietnia
1997 roku, w Volvo 850 Turbo: 181,25 km/godz. na 100-metrowym odcinku.
Zagrożenia!!!
Codzienne prowadzenie
samochodu stwarza zagrożenie ponad milion razy większe niż mieszkanie w
pobliżu elektrowni atomowej, mimo to rzadziej organizuje się pikiety,
demonstracje przeciwko używania samochodów. Dlaczego ciągle wolimy 4 kółka, od
zdrowego i bezpiecznego roweru??